- Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat een derde van de Nederlandse mkb’ers en zzp’ers geen kans ziet om elektrisch te gaan rijden.
- De belangrijkste redenen zijn de te hoge aanschafprijs en een te kleine actieradius.
- Maar volgens de bond hebben ondernemers ook veel vooroordelen, die weggenomen kunnen worden als zich beter informeren.
- Lees ook: We reden in een van de meest geavanceerde elektrische auto’s van dit moment: de Lucid Air – dit viel ons op
Op de lange termijn zullen we er allemaal aan moeten geloven: we moeten overstappen op een auto met elektrische aandrijving. Maar op korte termijn ziet een groot deel van de Nederlandse ondernemers dit nog niet zitten, blijkt uit onderzoek van de ANWB.
Zo’n 35 procent van 633 ondervraagde zzp’ers en mkb’ers ziet zich in de nabije toekomst niet overstappen op een EV en voelt zich genoodzaakt om op fossiele brandstof te blijven rijden.
De bond kwam erachter dat er onder de ondernemers veelal hetzelfde sentiment speelt als onder particuliere kopers en leasers: de aanschafprijs is te hoog, de actieradius is niet groot genoeg, er zijn te weinig laadpunten en er zijn nog twijfels over de levensduur van de accu.
Maar volgens de ANWB blijkt uit deze cijfers vooral dat de wens naar een grote actieradius van minimaal 600 kilometer niet strookt met de daadwerkelijke behoefte. De helft van de ondernemers geeft namelijk aan zo'n 50 kilometer per dag te rijden.
De bond gaat ervan uit dat ondernemers een grotere actieradius willen dan ze nodig hebben, omdat ze een elektrische auto iedere dag zouden moeten opladen. Terwijl ze liever vasthouden aan de gewoonte om één à twee keer per week te tanken.
Ook speelt het type auto een rol. Zo ziet twee derde van de ondernemers met een bus geen kans om over te stappen naar een EV omdat die bijvoorbeeld kleiner zou zijn dan hun brandstofvariant. Bij zakelijke rijders met een personenauto geeft slechts 30 procent aan niet elektrisch te kunnen rijden.
Hierbij spelen volgens de ANWB wederom vooroordelen een rol, die ondernemers hebben omdat ze niet geïnformeerd zijn. Elektrische bedrijfsbussen zijn bijvoorbeeld niet kleiner dan bussen die op fossiele brandstof rijden, aldus de bond.
Behalve het soort auto speelt ook het soort brandstof een rol bij de bereidheid van ondernemers om elektrisch te rijden. Zo schatten dieselrijders de mogelijkheid om elektrisch te rijden het laagst in. Iets meer dan de helft denkt dat dit niet haalbaar is, terwijl ongeveer een derde van de benzinetankers er hetzelfde over denkt.
Overwegend positieve houding
Hoewel er dus wat weerstand bestaat tegen het overstappen op elektrisch rijden, staat het overgrote deel van de ondervraagden wel positief tegenover elektrisch rijden in het algemeen. Zelfs een groot deel van de ondernemers dat zegt niet over te kunnen stappen, ziet de EV wel als een positieve ontwikkeling.
Met het oog op de toekomst stelt de ANWB dat het vooral belangrijk is dat de ondernemers zich goed blijven informeren over elektrische voertuigen, maar ook de regels en subsidies eromheen. Zo komen ze niet voor onaangename verrassingen te staan en kunnen ze mogelijk nog profijt trekken uit de overstap.